Získejte peníze za příjem emailů a SMS od české společnosti.
Tupac Amaru Shakur,
jedna z nejdiskutovanějších postav rapu, nesmrtelný hrdina západního pobřeží,
člověk jehož odkaz se vryl hluboko do paměti a srdcí miliónů vyznavačů rýmovaného slova.
V našich končinách je tento MC často spíše opomíjen či škatulkován
jako ikona diskotékového rapu pologramotných učňů z pasťáku. Špatně!
Nemusíte zrovna milovat jeho tvorbu anebo být tím nejoddanějším Tupacovým fanouškem,
aby jste přišli na to, že tenhle bratr měl styl!
Pojďme se na tohoto rappera podívat z perspektivy rodilého mluvčího angličtiny.
V U.S. většinou i lidé, jejichž šálkem čaje je něco naprosto diametrálně odlišného,
cení Paca zvláště pro jeho lyrický vklad. A je to právě slovní forma a jeho "básnické střevo"
tolik se lišící od tisíců dalších MCs ve hře, co mu vydobylo jeho enormní "street credit".
I když se to nezdá, tento G milující ženy, víno a cash, se po celou dobu své existence
snažil uchovat si i svou poetickou esenci, duši revolucionáře s hlubokým sociálním cítěním
a nadhled pouličního filozofa hledajícího v betonové džungli města andělů hlubší smysl bytí.
Po celou svou kariéru na sebe však přitahoval více problémů než ty nejprovařenější ksichty
z policejního archivu, a právě tato divočejší stránka jeho povahy se mu nakonec stala i osudnou. Často byl po své smrti vydáván za špatný příklad nedbalého životního stlyu
a mnoho rapperů k němu referovalo se slovy: Live by the gun, die by the gun!"
Tupac si toho ale byl velmi dobře vědom. Kdysi během jednoho interview prohlásil:
"V kriminále jsem pochopil, že se nemůžu změnit, nemůžu přesedlat na jenej životní styl.
Tohle je život, kterej jsem si vytvořil. Často se říká - jak sis ustlal, tak si i lehni!
Snažil jsem se to změnit, snažil jsem si lehnout i do jiný postele, ale jednoduše to nejde.
Všechno, čeho se snažím dosáhnout je přežít a vydolovat z tohodle špinavýho, odpornýho, neuvěřitelně zkurvenýho světa, do kterýho jsem byl vsazen, něco dobrýho.
Je to jako když se snažíš vypěstovat semínko v betonu.
Pokud se ti to podaří a vyroste růže jejiž okvětní lístky jsou plný jizev z toho,
jak se drala ven chodníkem, neřekneš - "hele, dívej, zjizvená řůže plná škrábanců",
ale řekneš si - "ty vole, růže co vyrostla z betonu?!". A se mnou je to úplně to samý!"
Důležitou kapitolou 2 Pacova života byla jeho matka Alice Faye Williams,
jenž se už od svého mládí považovala za revolucionářku. Vzdala střední školu,
přestěhovala se do Brooklynu, přejmenovala se na "Afeni Shakur"
a začala úzce spolupracovat s Černými Pantery.
Zde se zamilovala do jednoho z jejich vůdců - Lumumby, za kterého se poté i provdala.
Později začala veřejně vybízet k zabíjení policistů, svržení vlády
a údajně se i podílela na spiknutí, jehož účelem mělo být zahájení rasové války,
což následně také vedlo k jejímu zatčení a uvěznění.
V té době již těhotná Afeni byla později propuštěna na kauci.
Svému manželovi záhy oznámila, že dítě, které čeká není jeho.
Za jeho zády se totiž už po dlouho dobu scházela s Legsem,
který pracoval pro harlemského drogového barona Nickyho Barnese,
a s Billy Garlandem členem strany Černých Panterů. Lulumba se s ní okamžitě nato rozvedl.
Kauce však tehdy propadla a Afeni byla nucena vrátit se zpátky za mříže.
Ve své cele pak prý údajně jednoho dne hladíc si své narůstající břicho prohlásila:
" Tohle je můj princ. Jednoho dne spasí černou rasu!"
16. června 1971 porodila syna, kterému dala jméno Tupac Amaru Shakur.
"Tupac Amaru" značí v jazyce Inků "zářícího hada" a odkazuje tak na slavného
stejnojmenného indiánského náčelníka. "Shakur" zase v arabštině znamená "vděčný bohu".
Nikdo mu však neřekl jinak než " černý princ".
Pac se už jako malej často dotazoval na svého otce.
"Máma mi vždycky jen řekla, že neví, kdo je můj táta. Není to tím,
že by to byla nějká děvka nebo něco takovýho, ale časy byly tenkrát prostě zlý,"
vzpomínal na své dětstsví. Rodina tou dobou prožívala velmi těžkéé chvíle,
neustále se vláčela mezi Bronxem a Harlemem po útulcích pro lidi bez přístřeší.
"Pamatuj si, že jsem dost často brečel. Nedokázal jsem nikam zapadnout,
nebyl jsem pořádně odnikud, takže jsem neměl ani žádný kámoše,
se kterejma bych odmalička vyrůstal."
Tupac také velmi těžce nesl posměšky svých bratranců, kteří si ho často dobírali
pro jeho zženštilé vzezření. Necítil se proto být dostatečně "drsnej",
stahoval se do sebe. Časem počal nahromaděnou frustraci ventilovat skrz tužku a papír
pomocí poezie. Vedl si také diník, do kteréro si jednoho dne zapsal památnou větu:
" Jednou budu slavnej!".
Jeho velkým snem bylo stát se hercem, a tak ho máma nechala zapsat
k jedné divadelní skupině, kde se začla aktivně věnovat herectví.
Svět divadelních pódií ho doslova očaroval:
"Propadl jsem hraní v takové míře, protože to pro mě nebylo nic náročnýho,
odhodit svou identitu, zapomenout na to, kým skutečně jsem
a alespoň na chvíli se stát někým jiným".
V 15ti letech objevil svou osudovou vášeň - rap,
své první texty psal pod jménem "MC New York".
Do toho také studoval herectví v Baltimore School Of Arts,
kde obklopen převážně bílými dětmi začal pomalu nacházet sám sebe a budovat své
pošramocené sebevědomí.
"Ty bílý děcka měly věci, o kterejch se mi ani nesnilo. Bylo to poprvý v mým životě,
co jsem poznal bělochy, se kterejma se dalo v pohodě vycházet.
Do tý doby jsem věřil tomu, co mi bylo odmalička vštěpováno - že bílý jsou ďáblové,
kterejm se nedá věřit. Já tu školu ale miloval. Hodně mě toho naučila.
Začal jsem pociťovat, že herectví je pro mě ta správná cesta."
Učiteli i žáky byl velmi oblíben, jeho charisma na sebe přitahovalo spoustu lidí,
stal se přirozenou vůdčí osobností. Záhy byl však nucen opustit školu
a přestěhovat se s mámou do Oaklandu. Tam na sebe ale začla nabalovat první trable,
marnil svůj herecký talent zevlováním v ulicích, felil s příslušníky gangu a šmelil "dope".
Koncem osmdesátých let se Pac dává dohromady se Shock G aka Humpty-Humpem
a dalšími oaklandskými rappaz, aby vytvořil legendární formaci
"Digital Underground". Kapela slaví úspěch,
2 Pac se však na rok stahuje ze scény,
aby pomohl svojí matce v jejím boji se závislostí na cracku
a poté se na sklonku roku 91 triumfálně vrátil zpátky do hry
už jako sólo artist se svým debutem "2Pacalypse Now".
Toto album zabývající se převážně problémy afroamerické mládeže
a hojně portrétující násilí, zejména pak to zaměřené vůči policii,
na sebe přitáhlo pozornost veřejnosti zvláště po vraždě texaského policisty,
kdy se dotyčný mladistvý vrah odvolával právě na 2 Pacovi texty,
které při jeho počínání měly mít údajně rozhodující vliv.
Ještě než Pac rozjel svoji sólo kariéru, měl naprosto neposkvrněný trestní rejstřík,
avšak krátce předtím, než vydal svoji prvotinu, mu byl připsán první záznam,
když na jedné oaklandské křižovatce přešel ulici na červenou.
Přistoupili k němu dva policisté, kteří ho potom, co je poslal do hajzlu, přiškrtili
a omlátili mu hlavu o chodník. Tupac neváhal a zažaloval policejní departement
o 10 milijjónů dollarů, nakonec se obě strany dohodly na odškodném 42 tisíc.
V roce 1992 slaví 2 Pac úspěch s hlavní rolí v klasickém ghetto flicku "Juice".
Rok nato přichází se svým druhým albem "Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z.",
jež mu vyneslo vytoužený fejm i na poli hitparád.
Opět si však zadělává na problémy, když se v Atlantě zastane černého řidiče,
který se právě stal obětí policejního "harassementu". Při argumentaci s policisty
se strhne bitka, 2 Pac posílá dva výstřely, první si najde cíl v oficírově noze,
další končí v zadnici druhého příslušníka. Následně je nucen čelit vážným obviněním,
která jsou však záhy staženna poté, co vyjde najevo, že policisté byli totálně na mol
a ještě k tomu používali zbraně odcizené ze skladu doličných předmětů.
"PAMATUJU SI, ŽE JSEM DOST ČASTO BREČEL..
NEDOKÁZAL JSEM NIKAM ZAPADNOUT,
NEBYL JSEM POŘÁDNĚ ODNIKUD,
TAKŽE JSEM NEMĚL ANI ŽÁDNÝ KÁMOŠE,
SE KTEREJMA BYCH ODMALIČKA VYRŮSTAL.."
Krátce před tím než byl vynesen rozsudek, se ale odehrává podstatně dramatičtější událost.
Před nahrávacím studiem v New Yorku je 2 Pac pětinásobně postřelen a okraden
o šperky v hodnotě 40 tisíc dollarů. Zachránila ho jen předstíraná hra na mrtvého.
Schytal to mimo jiné i do hlavy a do koulí. Později v nemocnici přichází o jedno varle.
2 Pac došel k závěru, že útočníky byli muži z ochranky Notoriouse B.I.G.ho,
který byl v té době ještě stále jeho přítelem. Berprostředně po střelbě byl Pac
svými fellas zatáhnut do výtahu a odveden do bezpečí studia,
kde právě "čiloval" Biggie s Puffem a Lil Ceasem. Všichni tři se údajně chovali velmi podivně,
téměř jako by byli překvapeni, že je 2 Pac stále naživu.
Jeho první reakce, když zjistil jak závažná jsou jeho zranění, bylo:
"Do hajzlu, ubalte někdo brko!"
Tato událost odstartuje neslavně proslulý Pac versus Biggie beef,
jehož následkem je West Coast/East Coast rivalita,
respektive boj mezi dvěma tábory - Death row a Bab Boy Records.
"Zmáčknul jsem tehdy tlačítko od výtahu, otočím se a tam stojej dva negři s devítkama
a řvou "všichni na zem a ani hnout". Mý homies si lehli na podlahu,
já se ale nemohl vůbec hejbat. Nebylo to tím, že bych si hrál na tvrďáka,
ale prostě jsem úplně zkameněl. Jeden z nich mě prohledal, jestli nemám náhodou bouchačku,
a pak mi řekl, ať sundám všechny svoje šperky. Já to ale neudělal,
a tak ten druhej začal řvát - "sejmi toho zmrda, zastřel ho".
Tlačil mi devítkou na břicho, to mě celkem vystrašilo, chtěl jsem mu odsunout ruku na stranu,
aby na mě nemířil, ale ozval se výstřel a já padl na zem.
Cejtil jsem to ve svý noze, to jsem ale ještě nevěděl, že jsem to dostal do koulí.
Začal jsem předstírat, že jsem úplně mimo, ale oni do mě stejně dál mlátili
a kopali a strhli mi všechny mý řetězy. Pak jsem ucítil úder do hlavy
a za chvíli další a další rýny. Nedošlo mi, že to byly výstřely.
Nic jsem neslyšel, všechno okolo mě bylo bílý, vůbec nic jsem neviděl,"
popsal kdysi kritickou událost 2 Pac.
|